Home Om faget - Samfunnsfag Kompetansemål

Kompetansemål

Individ, samfunn og kultur

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • definere sentrale begreper knytte til sosialisering og bruke dem til å undersøke og diskutere trekk ved sosialiseringen av ungdom i Norge
  • gjøre rede for rettighetene man har som forbruker, og diskutere forbrukerens etiske ansvar
  • regne ut inntekter, sette opp budsjett for en husholdning og vurdere hvordan livssituasjon, sparing og låneopptak påvirker personlig økonomi
  • analysere omfanget av ulike former for kriminalitet og overgrep og drøfte hvordan slike handlinger kan forebygges, og hvordan rettsstaten fungerer
  • definere begrepet kultur og gi eksempler på hvordan kultur, kjønnsroller og familie- og samlivsformer varierer fra sted til sted og endrer seg over tid
  • beskrive trekk ved samisk kultur i dag og reflektere over hva det vil si å være urbefolkning
  • diskutere hvordan religiøs, etnisk og kulturell variasjon skaper muligheter og utfordringer
  • drøfte årsaker til at fordommer, rasisme og diskriminering oppstår, og hvilke tiltak som kan motvirke dette

Arbeids- og næringsliv

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • finne informasjon om ulike yrker og diskutere muligheter og utfordringer på arbeidsmarkedet i dag
  • reflektere over verdien av å ha et arbeid og hva som kjennetegner et godt arbeidsmiljø
  • gjøre rede for årsaker til arbeidsløshet og drøfte måter den kan reduseres på
  • diskutere etiske problemstillinger i arbeidslivet
  • gjøre rede for arbeidstaker- og arbeidsgiverorganisasjonene og deres plass i arbeidslivet, og faktorer som bestemmer lønns- og arbeidsvilkår
  • vurdere muligheter for og utfordringer ved å etablere en bedrift, og trekke ut hovedlinjene i en resultat- og balanseregnskap
  • drøfte verdien av likestilling og konsekvenser av et kjønnsdelt arbeidsmarked

Politikk og demokrati

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • utforske og diskutere hvordan man kan være med i og påvirke det politiske systemet gjennom å bruke ulike kanaler for påvirkning
  • gjøre rede for ulike utfordringer for demokratiet, blant annet representasjon fra urbefolkninger og minoriteter
  • diskutere hvordan makt og innvirkning kan variere på grunnlag av etnisitet og sosioøkonomiske forhold
  • diskutere sammenhenger mellom styreform, rettsstat og menneskerettigheter
  • gjøre rede for styreformen og de viktigste politiske styringsorganene i Norge, både norske og samiske, og drøfte flertallsdemokratiet
  • analysere grunnleggende forskjeller mellom de politiske partiene i Norge
  • gjøre rede for sentrale kjennetegn ved den økonomiske politikken i Norge
  • diskutere hovedprinsippene for den norske velferdsstaten og de utfordringene den står overfor
  • diskutere begrepene økonomisk vekst, levestandard, livskvalitet og bærekraftig utvikling og forholdet mellom dem

Internasjonale forhold

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • definere begrepet makt og gi eksempler på hvordan makt blir brukt i verdenssamfunnet
  • definere begrepet globalisering og vurdere ulike konsekvenser av globalisering
  • gjøre rede for EUs mål og styringsorganer og diskutere Norges forhold til EU
  • finne eksempler på ulike typer konflikter og menneskerettighetsbrudd og drøfte hva FN og andre internasjonale aktører kan gjøre
  • gjøre rede for ulike forklaringer på hvorfor det finnes fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verden
  • diskutere kjennetegn på og årsaker til terrorisme

Utforskaren

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne

  • formulere en aktuell samfunnsfaglig problemstilling og skrive en drøftende tekst ved å bruke fagbegreper, variert kildetilfang og kildehenvisninger
  • utforske aktuelle lokale, nasjonale eller globale problemer og drøfte ulike løsningsforslag muntlig og skriftlig med presis bruk av fagbegreper
  • bruke varierte digitale søkestrategier for å finne og sammenligne informasjon som beskriver problemstillinger fra ulike synsvinkler, og vurdere kildenes formål og relevanse
  • bruke sammenfallende og motstridende informasjon fra statistikk til å drøfte en samfunnsfaglig problemstilling
  • drøfte samfunnsfaglige tema i digitale diskusjonsforumer og vurdere egne forståelser i lys av andres innlegg
SHARE