Home Samfunnsvitenskaplige tenkemåter Samfunnsoppfatninger og tenkemåter

Samfunnsoppfatninger og tenkemåter

KOMPETANSEMÅL:
GJØRE REDE FOR TENKEMÅTER I SOSIOLOGI OG SOSIALANTROPOLOGI OG BRUKE DEM TIL Å FORKLARE SOSIALE SAMMENHENGER


To ulike måter å se på årsak/virkning individorientering og systemorientering:

Individorientert samfunnsoppfatning
  • Enhver sin egen lykkes smed
  • Liten vekt på de sosiale og økonomiske sammenhengene mennesket lever under
  • Konflikter kan løses med samspill mellom individ og system
  • individuelle løsninger
  • Forholdet mellom grupper i samfunnet
  • Individorientering:
    – Sonja er lat
    – hun skulker skolen
    – Sonja må ta seg sammen
Systemorientert samfunnsoppfatning
  • Skolesystemet er avhengig av andre systemer
  • Det er vanskelig å forandre systemet – alt henger sammen
  • Opplæringsloven (Stortinget)        Fylket        Skolen
  • Stortinget må ta hensyn til at samfunnet har forventninger
  • Foreldre – høyere utdanning – arbeidslivet
  • Systemorientering:
    – Skolesystemet er galt
    – Sonja skulker
    – Vi må endre skolesystemet

Tre viktige perspektiver eller modeller for å forstå samfunnsfenomener, er:

Harmoniperspektivet bygger i stor grad på en forståelse av samfunnet som en sammensveiset helhet. Denne måten å tenke om samfunnet på blir også ofte kalt funksjonalistisk – en legger vekt på nødvendige funksjoner i samfunnet. Funksjonalisme betegner i samfunnsforskning  oppfattelsen at kollektive handlemønstre og institusjoner bør forklares med henvisning til deres funksjon eller rolle innenfor en større sosial sammenheng.

  • Alle er avhengig av hverandre – vi har felles interesser
  • Arbeidsgiver/arbeidstaker – Lærer /elev
  • Alle er tjent med at det strukturene i samfunnet fungerer
  • Endringer må skje gradvis

En forsker med et konfliktperspektiv vil ofte være opptatt av maktforholdene i samfunnet og av hvordan disse forholdene fører til sosial ulikhet. Konfliktmodellen tar utgangspunktet i at gruppene i samfunnet har motstridende interesser og verdier

 Handlingsperspektivet forsøker og forstå samfunnet med utgangspunkt i individene, eller aktørene. En legger da vekt på at samfunnet består av individer som tenker, handler og samhandler på en fornuftig måte. En gjør handling A for å oppnå resultat B. Individene framstår som mindre styrt enn i de to teoriene ovenfor.

Les mer i Mangfold

SHARE