Klassekampen 20. mai

Aftenposten skal nå la datamaskiner spesialtilpasse forsida til deg. Men sjefredaktøren lover at det bare betyr fordeler for leseren og for samfunnet.

Medier– Første gang du går inn på aftenposten.no, ser du min redigering. Etter det er nettsida helt algoritmestyrt, sier Espen Egil Hansen, sjefredaktør i Aftenposten.«Tanta i Akersgata» tar nå i bruk dataene avisa har hentet inn gjennom innloggingstjenesten Spid til å skreddersy en ny brukeropplevelse for sine lesere.

Hva du får lese, blir delvis styrt av et dataprogram – en såkalt algoritme – som kjenner lese- og søkehistorikken din.

– For Aftenposten handler det om å kjenne igjen leseren og kunne presentere nyhetene som er viktigst for akkurat den leseren, sier Hansen.

Forberedt på kritikk
Algoritmestyrt redigering av nettsider er tett forbundet med Facebook som er blitt verdens største nettsted på å tilby brukerne akkurat det de vil ha.

Kritikerne hevder at Facebook er blitt et «ekkokammer» der brukerne bare får bekreftet sine egne synspunkter og i liten grad blir utfordret av alternative meninger.

Redaktøren i Aftenposten er forberedt på kritikk. – Det er nok ikke vanskelig å finne folk som er skeptiske til dette, sier han. Hansen avviser imidlertid at Aftenposten skal likne på Facebook.

Facebook har som mål å koble folk sammen og få i gang den daglige samtalen. Vårt utgangspunkt er et helt annet, sier han.

– Stor svakhet i dag
Redaktøren mener den nye måten å redigere avisa på vil gjøre leserne merinformert, også om temaer de ikke nødvendigvis er så opptatt av i utgangspunktet.

– En stor svakhet med måten vi redigerer avisa i dag, er at en leser som er innom nettsida 20 ganger hver dag får opp de samme nyhetssakene som en som er innom én gang i uka, sier Hansen.

For at begge disse lesergruppene skal få et best mulig tilbud, ønsker Hansen at algoritmen skal vise den flittige brukeren nye saker, mens den sporadiske leseren skal få opp de viktigste nyhetene fra de siste dagene.

Etter hvert vil også avisa tilby saker basert på hva leseren har vist interesse for tidligere.

– Vi bytter ut mest lest-boksen med en boks med saker vi tror er interessante for den enkelte leseren, sier redaktøren. Hansen vil heller sammenliknes med nettbokgiganten Amazon enn Facebook. – Amazon er svært gode på å foreslå bøker man ikke visste man ville lese. Det ønsker jeg å oppnå med Aftenposten, sier Hansen.

Ble innført forrige uke
Aftenposten tok det første steget mot algoritmestyrt redigering forrige uke. Da ble systemet innført på storbysatsinga osloby.no. – Der er layouten nå delvis styrt av algoritmer, forteller Hansen.

Fram mot sommeren vil avisa prøve ut løsningen på hovedsida. Først fra høsten vil det implementeres for fullt.

– Vi begynner med en forsiktig tilnærming fordi dette er både journalistisk og teknisk komplisert, sier Hansen.

– Må være for dette
Avisa vil fortløpende evaluere løsningen både gjennom leserundersøkelser og klikkdata. Redaktøren er riktignok allerede overbevist om at dette er et steg i riktig retning.

– Hva hvis det viser seg at folk først og fremst vil lese om det de er opptatt av fra før, og at det er det dere tjener mest penger på. Hvor enkelt blir det å holde den journalistiske fanen hevet da?

– Aftenposten vil alltid være redigert slik at vi når ut med de viktigste nyhetene. Algoritmen er kanskje den nye redaktøren, men det er sjefredaktøren, gjennom redaksjonen, som kontrollerer algoritmen, sier Hansen.

Han er sikker på at nølerne vil innse at dette vil innebære en forbedring både for lesere og mediehus.

– Hvis man har en publisistisk linje, må man være for dette, sier Hansen.