I Kritisk tenkning i samfunnsfag rører forfatterne i kjernen i samfunnsfag. Antologien er et godt utgangspunkt for å konkretisere hva kritisk tenkning i samfunnsfag kan innebære.

Kritisk tenkning i samfunnsfag er en antologi om kritisk tekning i samfunnsfag, og det i en bred forstad – om blant annet demokrati, medborgerskap, bærekraft, kjønnsnormer, nyheter, kart, arkitektur, Holocaust. Den består av ni kapitler og har et normativt og transformativt utgangspunkt, der målet er å operasjonalisere hvordan undervisning i samfunnsfag kan oppøve elever til å tenke kritisk. Innholdet i boka forholder seg i stor grad konkret og empirisk til temaene og fokuserer på kvalitative tilnærminger, for det meste aksjonsforskning, observasjon, intervjuer og tekstanalyser. Målgruppen er lærerutdannere, lærerstudenter og samfunnsfagslærere. Som stipendiat og tidligere lærer i samfunnsfag leste jeg boka med særskilt interesse.


Bøttebegrep