Falske nyheter er ille for seriøse medier, men verre for demokratiet og folk flest.

Aftenposten, NRK og andre store mediehus har latt seg lure til å bruke falsk «informasjon» fra en bestemt russisk trollfabrikk, avdekker NRK Beta. Såkalte Internet Research Agency var aktiv blant annet for å påvirke det amerikanske presidentvalget i 2016.

Norske medier brukte falsk informasjon om fransk og amerikansk politikk, samt en del annet, noe av det harmløst. Oppsiktsvekkende? Ja og nei.

Ja, for hvordan skal vanlige borgere klare å skille mellom skitt og kanel, hvis ikke profesjonelle journalister, som er opplært til kildekritikk, evner det? Når vi sprer slikt tull, svekker det tilliten. Slik er denne saken en lærepenge.

Nei, for metodene for spredning blir mer finurlige. Det er ikke nytt at selv seriøse medier begår feil. I dagens døgnkontinuerlige nyhetssyklus er det fort gjort å plukke opp noe som burde ha blitt liggende urørt.

Problemet er ikke nytt. I 2014 eller 2015, mens jeg jobbet for Bergens Tidende, fikk jeg e-post fra en lege jeg kjente fra før. Han mente jeg feilinformerte om krigen i Ukraina, ved å hevde at Russland er involvert.

Ha la ved lenke til en sak publisert av nettstedet Global Research i Canada, som tilsynelatende motsa dette. Både artikkel og nettsted virket ekte ved første øyekast.