Emne Lenker  Arbeidsområder
  • Velkommen til kurset!
  • Bli kjent
  • Få oversikt over faget
  • Introduksjonsøvelser
  1. Bloggside: Om faget sosiologi
  2. Skoleportalen og OneNote.
Emne: Tenkemåter Kompetansemål
Kapittel 2: Samfunnsvitenskapelige tenkemåter
  • gjøre rede for tenkemåter i sosiologi og sosialantropologi og bruke dem til å forklare sosiale sammenhenger
  • definere begrepet sosial atferd og sammenlikne teorier som forklarer sosial atferd
Emne: Metode Kompetansemål Vurderinger
Kapittel 3: Samfunnsvitenskapelig metode
  • gjøre rede for hvordan sosiologer og sosialantropologer går fram for å innhente kunnskap om samfunnet
  • gjennomføre samfunnsfaglige undersøkelser med utgangspunkt i egne spørsmål og presentere resultatene
  • innhente, vurdere og bruke kilder på en relevant og etterprøvbar måte
Grupper gjennomfører egen undersøkelse og presenterer resultatene
PRØVE i kapittel 1-2-3

Høstferie!

Emne: Sosialisering og rolleteori Kompetansemål

Uke 41: Holdninger og utdanning I dette undervisningsopplegget skal du lære om hva en holdning er, hvordan holdninger dannes og hvordan holdninger kan føres videre i spørsmålet om utdanning. >>>>>>

Det er et opplegg som i tråd med det nye læreplanverket åpner opp for dybdelæring og tverrfaglighet. Opplegget henvender seg til alle elever i videregående skole og kan med fordel gjennomføres som et tverrfaglig forløp mellom samfunnskunnskap og ulike programfag innen programområder som samfunnsfag og realfag.
  • definere begrepet sosialt system, gi eksempler på struktur og funksjon i sosiale systemer
  • definere sentrale begreper knyttet til sosialisering og bruke dem til å sammenlikne sosialisering i ulike kulturer
  • sammenlikne sosialisering i primær- og sekundærgrupper og reflektere over sosialisering som en livslang prosess
Emne: Kommunikasjon og medier Kompetansemål
Kapittel 6: Kommunikasjon og medier
  • drøfte massemedienes rolle i sosialiseringen
  • gjøre rede for ulike former for kommunikasjon mellom mennesker, diskutere hvordan ny teknologi kan føre til endringer i kommunikasjonsformer, og drøfte følger av endringene
Emne: Avvik og kriminalitet Kompetansemål Vurderinger
Kapittel 7: Sosialt avvik og kriminalitet
  • diskutere årsaker til sosiale avvik og reflektere over samfunnets reaksjoner på sosiale avvik
Fagskriving – oppgave knyttet til del 2 om Sosialisering
Emne: Kultur Kompetansemål
Kapittel 8: Kultur – menneskelig og mangfoldig
  • gjøre rede for ulike betydninger av begrepet kultur og reflektere over meningsinnholdet i uttrykk som ”norsk kultur”
  • bruke samfunnsvitenskapelige tenkemåter til å sammenlikne kulturer
  • analysere årsaker til kulturforskjeller og identifisere faktorer som gjør at kulturer er stabile eller endrer seg
  • forklare forskjellen på begrepene egosentrisk og etnosentrisk, bruke begrepene til å analysere årsaker til konflikter mellom individer og mellom grupper og diskutere løsninger på konfliktene
Emne: Repetisjon Vurderinger
Kapittel 1-8 Repetisjon/ fagdiskusjoner i grupper (se Sosios nettsider for nærmere info om dette). Uke 50/ 51 – fagdiskusjoner i grupper. Spørsmål gis fra ulike emner i første termin. Elevene samtaler i grupper på 3 eller 4 om spørsmålene.
Emne: Munlig trening Vurdering
  • Introduksjon  til oppgave:
  • Holde individuelt foredrag.
  • Foredragene spres utover vårterminen. Førstemann ut med foredrag: uke 4?. (se Sosios nettsider for nærmere info om dette)
I løpet av andre termin holder alle elever en og en et foredrag på cirka 7-10 minutter. Elever lager egen problemstilling og svarer på denne.
Emne: Religion Kompetansemål
Kapittel 9: Religionens rolle i samfunnet
  • gi eksempler på psykologiske behov som religion kan tilfredsstille, gjøre rede for religioners kulturelle funksjoner og reflektere over den rollen religion og etikk har som normkilde i moderne samfunn
Emne Kompetansemål
  • gjøre rede for familie- og slektskapsordninger og drøfte ekteskapets funksjoner i ulike kulturer
Emne: Arbeid Kompetansemål
  • sammenlikne produksjon i ulike kulturer og tidsepoker
  • diskutere arbeidets funksjoner i samfunnet og forklare hvordan arbeid kan tilfredsstille sentrale menneskelige behov
  • gjøre rede for årsaker til utviklingen av kunnskaps- og informasjonssamfunnet og diskutere virkninger av denne utviklingen for individ og samfunn
  • forklare begrepet internasjonal arbeidsdeling og drøfte sammenhenger mellom produksjon og samfunnsendring i et globalt perspektiv